Hein Tunnissen |
Reclame
Hoe vaak hoor je mensen, vooral vrouwen, niet zeggen: “Oh, maar dat wist ik
helemaal niet!” Ik heb het al duizenden keren gehoord, maar ik weet nog steeds
niet of die zin dan als een verwijt of als een excuus is bedoeld. Wellicht
maakt dat ook niet zo heel veel uit, maar het is wel een dingetje waar wij als
slotcarracers eens over na moeten denken. In de echte wereld is het heel
eenvoudig: je maakt reclame totdat de ergernis als snot uit de ogen van de consument
komt en zie: Het product wordt vroeg of laat gekocht. Je moet het er gewoon
meedogenloos instampen.
Je kunt ook andere dingen verzinnen, bijvoorbeeld door een markt of
festiviteit te bezoeken en dan het product in zijn geheel onder te dompelen in
leuke kittige jonge meisjes met korte rokjes & lange benen die folders
uitdelen en de consument vooral bekoorlijk toelachen. Dat systeem is gebaseerd
op het snelle geheugen dat wordt gevoed door een onwaarschijnlijke combinatie.
Die gemakkelijk te onthouden is. Pak melk kopen? Verbindt het pak melk in
gedachte met de schoen van je vrouw. Sta je nu voor de kassa en zie je dan de
schoen van de caissière, dan weet je meteen: Verrek, melk!
Veel slotcarracers maken zich diepe zorgen over de vergrijzing, het uitsterven
van de sport, het overlijden van Ninco en de financiële zorgen van de
penningmeester die jaarlijks structureel een enorm gat moet wegpoetsen, omdat
er te weinig leden zijn. Onze energierekening is fors, vergeleken met tal van
andere sporten. Ik heb me laten vertellen dan bandenwarmers voor de 24-klasse
soms wel 1000 Watt wegslobberen. Per stuk! Wordt dan de wedstrijd wegens een
haperend koffiezetapparaat (Dank je de koekoek!) tien minuten uitgesteld, dan
is dat geheid financieel een enorme tegenvaller.
Nu hoeven we dit soort gedoe publiekelijk niet allemaal breed uit te meten,
laat staan uit te venten, maar we moeten ons wel realiseren dat
‘het-niet-weten’, ons de kop gaat kosten. Ik zeg reclame! Zet als club een
advertentie in het plaatselijke blaadje, hang advertenties op in de Supermarkt,
organiseer een open dag en hang posters in het dorp op, bel de regionale radio
en zeg dat je een leuk item hebt, of doe zoals Alphons P en reis stad en
ommeland af met een opvouwbare baan en zes accu’s. Bezoek braderieën, maak een
stand, doe een demo, zet een workshop op, organiseer een lezing voor de
plattelandsvrouwen en verkoop je baan voor een middag aan het plaatselijke
bedrijfsleven als uitje.
Wij, van Amazingslotcarracing te TE, krijgen zo binnenkort een hele zwik
oude sukkeltjes op bezoek die lekker komen racen. Voor dat doel hebben wij een
nog een paar flutcars van Carrera, Fly en Ninco die wel een peut kunnen hebben.
De middag begint met koffiekoek en een korte uitleg. Zo moet je bijvoorbeeld
niet vergeten uit te leggen wat de rijrichting is en die ook controleren. Er
zijn altijd van die seniele typjes die het verschil tussen de voor- en de
achterkant (Ninco!) niet zien, zodat het dáár dus al fout gaat.
Een ander belangrijk punt is de inzet van regelbare trafo’s. Wij schroeven
de spanning direct met 25 procent terug, zodat de wedstrijd overzichtelijk
begint en ook na de eerste bocht nog steeds is. Tijdens de wedstrijd zelf kun
je dan de coureurs een beetje bij elkaar houden door de spanning wat te verhogen
of te verlagen, al naar gelang. Hoe senieler, hoe eenvoudiger dat is. Maar wel
met een bijzonder leuk effect, want zelfs de grootste klojo komt daarmee
moeiteloos over de streep. Is dat belangrijk? Wel zeker, want we willen er
nieuwe clubleden aan overhouden. En wij hebben het wel meegemaakt (en andere
clubs natuurlijk ook) dat een nieuwkomer door de geroutineerde clubleden binnen
een half uur op 162 ronden werd gezet en dat kan (het hoeft niet, natuurlijk),
dan voor hem de reden zijn om nooit weer terug te keren.
Het is ook erg handig als één clublid zich bijzonder behulpzaam naar de
gasten opstelt en voortdurend zegt dat de slotcar in kwestie nog niet goed is
afgesteld en dat dit soms (“Geen zorgen!”) wel een half jaar prutsen kan
vergen, voordat er sprake is van een bolide die top presteert op de clubbaan en
dan ook alleen op de clubbaan. Desnoods schroeft hij het hele ding ter plekke
uit elkaar om vervolgens te roepen: “Volgende week zullen we hem eens prachtig
af gaan stellen! Tot dan, vriend!”
Je haalt mijn woorden uit mijn mond met je typische Hein verwoording. Daar gaat het om LAAT HET ZIEN EN BELEVEN.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de reklame, dus zal je een keertje niet inhalen (lees laten winnen) en dat is wel heel moeilijk :)
Wat mij betreft heeft deze Reclame blog een 1ste plaats verdiend.
Met MTRC, de racebaanclub in Wormer, hebben we een open dag gehouden. Vooraf een stukje naar de diverse huis-aan-huis krantjes gestuurd voorzien van een leuke foto (het inhuren van leuke fotomodellen heeft wel iets gekost), en de horeca prijzen iets naar boven afgerond. Uiteraard de spanning iets verlaagd en een aantal stevige Carrera's op de baan gezet, bordjes aan straatlantaarns bevestigd, en duidelijke club tshirts aan. Het heeft niet direct nieuwe leden opgeleverd, maar de horecaomzet heeft er toch voor gezorgd dat jarenlang de contributie niet hoefde te worden verhoogd!
BeantwoordenVerwijderenMaar ik zou, als ik Ninco was, de jonge Fa weer onder een waterval zetten met een fraaie bolide in de hand.....
BeantwoordenVerwijderen;-)