zondag 15 oktober 2017

Krachten

Hein Tunnissen
Krachten
Veel mensen die graag wat laatdunkend over slotcarracen doen, maken beslist één grote fout! Zij denken namelijk (en zij weten dit verrekte zeker) dat het rijden met een slotcar erg eenvoudig is omdat die niet uit de bocht vliegt dankzij de geleideschoen. Dat dit pertinente onzin is, is eenvoudig aantoonbaar: de auto’s vliegen zelfs bij zeer ervaren coureurs regelmatig uit het slot. Met geleideschoen en al! Ondertussen vraagt niemand van onze eigenwijze sceptici zich af hoe dat dan überhaupt mogelijk is. Nog minder vraagt men zich af waartoe die geleideschoen dan eigenlijk wel dient. De conclusie moet dan ook zijn dat iemand die een beetje spottend over slotcarracen praat om te beginnen heel erg dom is en ten tweede in de natuurkundeles vooral met de passer heeft zitten spelen.
Het antwoord op de vraag is echter simpel. Om te sturen! Niks meer, niks minder! De geleideschoen volgt het sleufje en daarmee volgt de slotcar de baan. Dit is overigens het enige aspect waarover de coureur geen zeggenschap heeft. Om duidelijk te maken dat deze theorie helemaal niet zo vreemd is, neem ik even een andere sport onder de loep. Waarom slaat een zeilboot niet om? Antwoord: omdat het schip is uitgerust met een kiel. Nee, nee, nee en nog eens nee! Dat is fout dus, helemaal fout, want er slaan regelmatig schepen om. De kiel biedt weliswaar de mogelijkheid om het zwaartepunt te verplaatsen, maar heeft als belangrijkste taak het schip vooruit te laten gaan. Wablief? Zonder kiel zou het schip namelijk dwars wegdrijven. En dat is niet de bedoeling.
De kiel van een zeilschip heeft exact dezelfde functie als de geleideschoen van een slotcar. Het gaat me echt te ver om hier van alles over het lateraalpunt, het zeilpunt, krachten, koppels, lij- en loefgierigheid te debiteren. Dan had u maar beter op moeten letten toen in de les Newton ter sprake kwam. Onthoud voor nu: romp en kiel staat tot geleideschoen en banden. Een stapje verder leert dat een kracht een tegenkracht oproept. Bij onbalans tussen die twee vliegt de slotcar uit de bocht. Maar net zoals de zeiler kan sturen met de zeilen (neem dit nu maar even aan), kan ook de echte slotcarracer sturen met zijn controller en dus de motor.
Wij naderen een scherpe bocht en onze snelheid is hoog. U roept angstig: veel te hoog! Nee, let op, vlak voor de bocht gaan wij rap van het gas en de wagen remt, hetgeen veroorzaakt wordt door een bewuste kortsluiting in de motor. Meteen daarna (en dit is heel belangrijk en daarom ontzettend moeilijk) geven wij heel agressief gas, waardoor er tussen de krachten enige onbalans ontstaat. Je kunt ook zeggen dat de banden die grap niet aan hadden zien komen. Ze slippen even weg voor zij weer grip vinden en dat is net voldoende om in samenwerking met de geleideschoen de auto bijna dwars weg te zetten. Wij noemen dat ook wel ‘schouder erveur’, wat vooral van toepassing is als de buurman in de naastgelegen track hierdoor uit de baan wordt getikt.
Als de hiervoor beschreven tactiek niet met uiterste precisie wordt uitgevoerd is het effect omgekeerd. Niet alleen de auto, maar ook de coureur gaat op zijn muil. Alleen heel veel oefenen brengt je tot dit ongelooflijke hoge niveau van slotcarracen.  Het bijna haaks omzetten van de racewagen met behulp van de handrem, in feite. De techniek is trouwens nog vrij nieuw, want in de tijd van het magneetracen, was dit natuurlijk helemaal niet mogelijk. Toen was het zelfs zo dat sommige auto’s zo heftig bemagneet waren dat zij aan de baan vastklikten. Vlogen zij dan desondanks uit de bocht (Ja, en dat gebeurde echt!) dan betrof het meestal meteen een fatale crash. De onbalans tussen middenpuntvliedende kracht en magneet ontstond zo plotseling dat de auto als een veldkei werd gekatapulteerd en meestal gebeurde vrij dicht bij de muur. Zo heb ik een keer per ongeluk een Audi tegen de muur gedrukt die daar in het stucwerk bleef hangen alsof het een plat geslagen stuk kauwgum was. De afdruk van de ringen van het merk staan nog steeds als een fossiel in die muur.
Slotcarracen is gewoon heel erg moeilijk. Misschien nog wel moeilijker dan tennis, want dat kent nauwelijks bochten en het speelveld is altijd even groot. De vergelijking met golf is ook lastig, want bij die sport mag je net zo lang slaan totdat het balletje in het holletje ligt. Slotcarracen is wat dat betreft veel harder: je hebt pas gewonnen als je gewonnen hebt.

Best geniaal geformuleerd, Teun!    

3 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal! De volgende stap in het racen is dan de modelspoortrein. Geen geleidschoen meer, maar rails. Geen rubber banden meer, maar ijzer op ijzer. Geen autootje van 80 gram maar 600 gram Duits staal. En erachter, als moeiljkheidsgraad, 6 rijtuigen a 250 gram. Zo is heel veel moderne techniek bedacht in de spoorwereld, vering om de wielen nauwkeurig de rails te laten volgen, abs om de wielen niet te laten blokkeren bij het remmen, traction control om het accelereren tot een succes te maken. Verkanting om ervoor te zorgen dat het hogere zwaartepunt niet leidt tot een ontsporing. En meer in details, de vorm van de rails kan niet recht zijn, dan zouden de wielen alleen door de flenzen in het goede spoor blijven, rails en wielen zijn zo geslepen dat de trein perfect in de rails blijft. Nu geloof ik best dat er bij een kiel ook nagedacht is, of bij de geleideschoen, maar zoveel innovatie als bij de vorm waarin rals en wielband zijn geslepen, dacht het niet! Dan de beluchtingsroosters aan de zijkant van de lokomotief, een leek denkt: roosters, maar ook hier gaat het om tientallen jaren ontwikkeling en innovatie. Er moet wel koele lucht in de motorruimte van de lokomotief komen, maar regen en vuil moeten buiten blijven. Waarschijnlijk zorgt al die innovatie en ontwikkeling dat er niet geraced wordt met de trein. Dat is gewoon een soort van vloeken in de kerk. Of misschien zijn de schaalmodelletjes te kostbaar om mee te rijden, hoewel een plafit met plastic kapje ook een indrukwekkende investering vergt. Misschien zijn ze gewoon te fraai om mee te racen? Zo heb ik een Scalextric Maserati mc12 in de vitrinekast staan die ik eigenlijk te fraai vind om deze aan de brute krachten van het racecircuit bloot te stellen. Te fraai om de afdruk van deze bolide op de muur terug te vinden. Mocht de kostbare Marklin 103 het spoor met vergelijkbar snelheid verlaten en met zijn volle 600 gram Duits staal tegen de giboblokkenmuur belanden, dan vrees ik het ergste voor die muur. Hachelijk is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt me overtuigd: mijn volgende project wordt een spoorbaan. Noem je dat zo of is dit een lekenuitdrukking? Is het juist dat het aantal rijtuigen achter de locomotief begrensd is. Omdat je anders de reeks niet meer door de bocht kunt trekken zonder om te kukelen, pardon, te ontsporen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This blog aware me about different programs which can become very useful for our friends and kids. Few websites provide combined courses and few of the are separately for single subject. Glad to get this
    หนังการ์ตูน

    BeantwoordenVerwijderen